Als we de aard van de storingen beschouwen dan zien we een top 3 van lege accu, lekke band en ontstekingsproblemen. (bron:ADAC 2013) Dit zijn relatief gemakkelijk op te lossen storingen. De meer ingewikkelde storingen worden afgesleept naar garagebedrijven in de buurt, al dan niet van de eigen organisatie. In de toekomst zal ontstekingsproblemen verdwijnen door elektrische aandrijving. Lege accu en een lekke band zijn incidenten die zullen blijven bestaan. Nuchter beschouwd zijn dat al zaken waarvoor je ook even bij de buurman/vrouw aan kan aanbellen.
De top 3 van hulpverlening kost gemiddeld €50 tot €80. Eén en ander is afhankelijk van locatie en tijdstip. Een complexe hulpverlening met afslepen van het voertuig kost tussen de €90 en €150 per incident. De kosten van pechhulp zijn dus voor particulier en zakelijke rijders goed te overzien. Europese pechhulp laten we in deze even buiten beschouwing. Nuchter beschouwd is het inroepen van pechhulp geen grote onverwachte schadepost.
Verzekeren is in Nederland erg populair. We verzekeren heel veel. Historisch gezien verzekeren we ook pechhulp. Deze pechhulpverzekering bestaat uit 2 delen; een financieel deel en een regel en organisatiedeel. Deze waren niet te splitsen. De verzekeraar (ANWB is ook een verzekeraar) draagt de lasten én heeft het netwerk van hulpverleners en de alarmcentrale. Tot 2 jaar geleden was daar geen keuze in. Nuchter beschouwd zou alleen het netwerk ook voldoende zijn.
De centrale vraag bij elke onderneming is: wat wil de klant. De klant met pech wil maar 1 ding, snel verder rijden. De klant wil dus een betrouwbaar telefoonnummer van een pechhulpnetwerk om snel geholpen te worden. Dat is alles. Klanten met een slecht onderhouden voertuig, slecht rijgedrag of onbetrouwbaar merk kiezen daarnaast ook (heel verstandig) voor een verzekering. Nuchter beschouwd zouden de meeste bestuurders dus geen pechangst moeten hebben.
Wij zijn nu ruim 2 jaar onderweg met pechhulp als pechhulpnetwerk, zonder verzekering. Wij dachten dat klanten snel geholpen willen worden bij pech onderweg en niet noodzakelijk daar ook een verzekering voor willen afsluiten. Dat blijkt ook zo te zijn. Ons ledenaantal groeit*. Onze leden hebben een pechfrequentie van slechts 10% dat wil zeggen 1x per 10 jaar pech onderweg. “Ons” wagenpark is gemiddeld 13,5 jaar oud. Onze leden staan met meerdere personen en/of meerdere voertuigen op de pechpas. Gezien de leeftijd van het wagenpark en de meerdere personen en voertuigen per pechpas zou een veel hogere pechfrequentie te verwachten zijn. Reëel gezien is dus de kans op pech heel klein. Pechangst hoeft dus niet. Het zal echter nog veel tijd vergen om pechangst in Nederland volledig te genezen.
*Onze leden dragen € 29,95 per jaar bij om een betrouwbaar netwerk in stand te houden (voor het hele gezin en alle voertuigen, ook woonplaatsservice) en betalen verder alleen bij pech €60.